Aamun ensimmäinen luento oli siis Kellyn luento oppimisesta, klassinen ja väline-ehdollistuminen, ärsykkeet ja reaktiot, menee aivan aivot solmuun näistä jutuista. Ja on oikeastaan vuosia aikaa kun olen uppoutunut oppimisen psykologian perusteisiin, nyt kaikki käsitteet ovat vielä englanniksi ja kaiken kukkuraksi aloitin luentosarjan keskeltä. Mutta olin oikeastaan aika pitkään jo miettinyt, että pitäisi muistutella itseään kunnolla näistävperusteista, joten tässä on hyvä mahdollisuus. Päivän toinen luento oli heti perään, Katen pitämä sovellettu käyttäytymisanalyysi. Se olikin paljon selkeämpää minulle, vaikka taas kerran hyppäsin keskelle luentosarjaa ja tämä oli vieläpä tarkoitettu ylemmän tutkinnon suorittajille, toisin kuin Kellyn kurssi, jota pidin itselleni selkeästi haastavampana. Mutta se tästä. Tein muutamia huomioita opiskelijoista. Tai lähinnä yhdestä. Hän höpöttää koko ajan väliin omiaan, jotenkin aiheeseen liittyviä kommentteja, joita varmasti jokaisella tulee mieleen, muttei niitä sano ääneen. Hän siis miettii ääneen, ”I don't remember that one”, ”I didn't know that”, ”I don't like dancing”. Outoa. Ja häiritsevää.
Toinen asia, johon
kiinnitin huomiota, on pistesysteemi. Kursseilla arvosanat ilmeisesti liittyvät
tiettyihin määriin pisteitä, joita voi saada tuntikokeista, isommista testeistä,
projekteihin ja tutkimukseen osallistumisesta, aktiivisuudesta jne.
Pienet, luentojen aikana pidettävät testit ovat olleet
hassuja, täällä käytetään aika paljon monivalintaa ja sellaista opitun pikaista tarkistamista, joka minusta liittyy enemmän ulkoa opittuun kuin
asian syvällisempään hallintaan ja soveltamiseen. Ainakin tämän yhden päivän kokemuksella, ehkä mielipide muuttuu ajan kanssa. Esim. opetuskorttien
käyttöön törmäsin päivän toisella luennolla. Opiskelijoilla oli
pinkka kortteja, jossa oli opiskeltuun asiaan liittyviä lauseita,
mutta jokaisesta lauseesta puuttui jokin sana, joka oli kirjoitettu
toiselle puolelle korttia. Opiskelijat kävivät läpi kortteja ja
vaikutti siltä, ettei lauseita tarvinnut enää lukea tai ymmärtää,
kunhan muisti, mikä sana liittyy mihin lauseeseen. Ja siitä sai
pisteitä. Sinänsä opiskelukortit ovat varmasti hyvä idea. Luennolla myös huudeltiin yhdessä ääneen taululla
näkyviä asioita, varmaan liittyen siihen, että kun ne sanotaan
ääneen, ne muistaisi paremmin.
Loppupäivä sujuikin itseopiskelun parissa yliopiston kahviossa klo 16 joogatunnin alkua odotellen.
Loppupäivä sujuikin itseopiskelun parissa yliopiston kahviossa klo 16 joogatunnin alkua odotellen.


I do like dancing!
VastaaPoista